طراحی و اصلاح طرح گندله سازی کوبه استیل ژاپن

طرح شفت برای تولید گندله توسط شرکت کوبه استیل ژاپن طراحی و با انجام اصلاحاتی در پروژه گندله سازی امید نور اجرا گردید.

 

این طرح برای تولید گندله جهت مصرف در کوره بلند طراحی شده است و به منظور  استفاده از سنگ های آهن ارزان قیمت  از بازارهای فروش سنگ آهن داخلی با عیار پایین مورد نیاز کارخانه فولاد هم طراحی گردیده است. واحد کنسانتره با قیمت های (سرمایه گذاری پایین) سنگ آهن با عیار پایین حدود ۳۵ درصد را به ۶۰ تا ۶۵ درصد می‌رساند و این کنسانتره را در همان واحد شفت به گندله کوره بلند تبدیل می شود.

 

کل این پروسه برای اقتصادی کردن واحدهای فولادسازی ژاپن و چین و سپس مکزیک و دیگر کشورها از قبیل هند طراحی شده است . بطور معمول واحدهای مذکور در کارخانه‌های فولادسازی نصب می شوند زیرا در کارخانه‌های فولادسازی به روش کوره بلند گاز اضافی از کوره بلند و کارگاه کک سازی  تولید می شود و تمام این  طرح بر مبنای گاز کوره بلند و تولید گندله برای مصرف در  کوره بلند می باشد.

 

بعد از تحقیقات دو ساله توسط مجموعه فنی و مهندسی امید نور به نتایج زیر در خصوص اصلاحات طرح دست یافتیم که با تغییرات جزئی از این واحد می توان گندله مورد نیاز برای واحدهای احیای مستقیم را تولید نمود.  اساس کار این کوره ها استفاده از واکنش های اکسیداسیون سنگ آهن با اکسیژن در دمای ۱۱۰۰ درجه سانتیگراد می باشد بنابراین به دلیل اینکه دمای ناشی از اکسیداسیون سنگ آهن از درون گندله تولید می گردد و دمای لازم برای زینترینگ کنسانتره که بسته به نوع آن از ۱۲۲۰ درجه سانتیگراد تا ۱۲۸۰ درجه سانتی گراد است از درون گندله تولید می گردد. همچنین پدیده کلاسترینگ (خوشه‌ای) در تولید گندله ایجاد نمی گردد و در این واحدها که به صورت شفت کار می‌کند تولید روان و به سادگی انجام می پذیرد در صورتی که گاز طبیعی استفاده گردد دمای گاز طبیعی بالا رفته و برای رساندن دما به ۱۱۰۰ درجه حجم هوای زیادی برای خنک کردن شعله ایجاد شده باید به کوره تزریق گردد. این تزریق هوای اضافی باعث می گردد که گندله شارژ شده در کوره در منطقه فایرینگ( جهنم)کلیه عملیات اکسیداسیون به سرعت انجام شده و دیگر اکسید آهن برای اکسید شدن در منطقه  After firing باقی نمی‌ماند و پدیده اکسیداسیون داخلی مختل می‌گردد و لذا عملیات زینترینگ انجام نمی گردد.

 

برای رفع این مسئله سیستم تولید گاز خنثی توسط این شرکت طراحی و به طرح اضافه شده است که از این گاز خنثی برای خنک کردن شعله استفاده می‌شود و به همین دلیل پدیده اکسیداسیون و تولید دما برای زینترینگ در منطقه After firing مختل نمی گردد .جهت مصرف آب نیز تغییراتی انجام شده و توسط این گروه اجرا شده است و مصرف آب گرچه به خودی خود کم بوده اما به مقدار یک سوم تقلیل یافته است این طرح  سبب افزایش بهره وری و بازدهی تولید گردیده است و هزینه‌های تولید و مراحل تولید ساده تر و با سرعت بهتری صورت می پذیرد.

 

طراحی و بومی سازی طرح کوپه توسط مهندسین شرکت امید نور صورت گرفته است. شایان ذکر است شرکت فنی و مهندسی بین الملل توسعه امید نور آماده همکاری با کلیه سازمان ها و افراد حقیقی و حقوقی برای اجرای طرح ها گندله سازی، کنسانتره آهن و آهن اسفنجی با روش های مدرن و ابداعی خود شرکت بوده است و همچنین توانایی طراحی، ساخت ، اجرا و بهره‌برداری از طرح‌های ایجاد شده و ساخت تجهیزات مورد نیاز در زمینه تولید کنسانتره،گندله و آهن اسفنجی و تجهیزات صنایع فولاد را دارد.